Jediné, co je horší než nečíst knihu za poslední tři měsíce, je žádnou knihu nepřečíst a myslet si, že to nevadí.    ( Jim Rohn )
Reklamy pouze

Vymezení předmětu bibliopedagogiky

22. června 2011 v 12:39 | studentka |  Bibliopedagogika
Bibliopedagogika

Vytváření potřebných návyků k samostatné práci s literárními a informačními prameny. Výchova k aktivnímu a vyspělému čtenářství. Výchova k četbě a výchova četbou.

Vztah k tzv. hraničním disciplínám:

Ve svém interdisciplinárním pojetí má bibliopedagogika návaznost na vybrané pedagogické a psychologické disciplíny a na sociologii.

Psychologie obecná - věda o duševním životě člověka a o jeho zákonitostech. Studium prožívání a chování. Nervová soustava a její základní činnost. Z psychických procesů znát podstatu vnímání, pozornosti, představ, fantazie, emocí, paměti, učení, myšlení a řeči, potřeb, motivů, vůle.

Psychologie vývojová - zachycuje duševní procesy a vlastnosti v jejich zrodu a vývoji. Ontogeneze - vývoj individuálního organismu ( jedince ). Věkové zvláštnosti dětí a mládeže. Gerontologie - problémy stárnutí a stáří.

Psychologie pedagogická - využívá poznatků psychologie obecné, vývojové a sociální k řešení výchovných problémů. Psychologické základy učení a vyučování. Knihovník v roli učitele.

Psychologie sociální - zkoumá účinky společenských podnětů na psychiku člověka. Sociální učení a chování. Proces socializace a kultivace jedince.

Psychologie práce - zkoumá vliv práce a povolání na psychiku člověka, vztahy na pracovišti, hodnocení pracovníků, vztahy uvnitř pracovních skupin i mezi nimi. Bezpečnost práce. Personalistika - výběr pracovníků, rozmisťování, posuzování způsobilosti pro druhy práce.

Pedagogika - výchova jako formativní proces, v němž se utváří celá osobnost. Výchova rozumová, estetická, pracovní, tělesná atd. Učení ( činnost žáka ) a vyučování ( činnost učitele ), didaktické principy. Zásady mentální hygieny. Specifické rysy pedagogiky dospělých. Metodika samostatného studia.

Sociologie - studium společenských struktur a jejich dynamika. Zásady výzkumu ve společenských vědách, metodické postupy a metody, vhodné pro výzkum čtenářů a uživatelů informací ( rozhovor - volný/řízený, pozorování, dotazník, anketa, rozbor statistiky ).

Malé sociální skupiny - skupiny do 30 až 40 členů, kteří se navzájem znají. Psychologický vztah mezi členy skupiny. Integrace individua a skupiny. Typy skupin: primární - sekundární, formální - neformální, členské - referenční ( vztažné ), vlastní - cizí.

( Lidmila Vášová - Úvod do bibliopedagogiky, Úloha informačních institucí ve vzdělávání )

studentka
 


Komentáře

1 Katashi Katashi | Web | 22. června 2011 v 12:42 | Reagovat

No! Tohle se hodí, k bibliopedagogice jsem toho našel fakt málo a k teorii čtenářství ještě méně :D

2 studentka studentka | Web | 22. června 2011 v 12:45 | Reagovat

[1]: Do konce týdne se dočkáš dalších informací. Jsem ráda, že ti to pomůže. Pro nás knihovníky je to důležité. :-)

3 Katashi Katashi | Web | 22. června 2011 v 15:20 | Reagovat

[2]: budu se těšit :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama